fredag 18. mars 2022
Da foreldrene oppdaget Latifas nye tro, ble hun låst inne i sitt eget hjem. Deretter fikk hun valget: fornekte troen eller dra sin vei – i et land der kvinner skal bo hjemme til de gifter seg! Forfølgelsen er ikke kjønnsblind. Menn og kvinners sårbarhet utnyttes for å skade og ramme Kirken mest mulig.
I land med forfølgelse av trosminoriteter rammes menn og kvinner ulikt. Forfølgere drar nytte av kulturelle systemer og dynamikker som status og skam for å bryte ned både enkeltmennesker og relasjoner.
Det finnes flere millioner kristne kvinner og jenter, som Latifa. De møter et dobbelt press; fordi de er kvinner og på grunn av troen på Jesus. Manglende juridiske rammeverk, som skulle beskyttet kvinnene, gjør dem ekstra sårbare.
Mange lever i samfunn der kvinner generelt blir diskriminert og undertrykt. Kristne kvinner og jenter er mange steder ekstra utsatt for tvangsekteskap, voldtekt, ulike former for seksuell trakassering og å bli holdt innestengt i sitt eget hjem.
Flere steder er forfølg-elsen skjult under et dekke av ‘kultur’. Dette er situasjonen for kristne kvinner i samfunn der verdien av kvinner og menn er ulik, og verdisystemet fører til forskjellsbehandling, som for eksempel islamsk sharia. I mange land forventes det at kvinner skal underkaste seg sine foreldre, og – om de er gift – sine ektemenn.
Men det er ikke bare holdningene utenfor Kirken som skaper utfordringer. En kristen kvinne som lever alene, ofte fordi hun har konvertert fra familiens tro, er uten mannlig verge. Hun kan bli sett på som prostituert av menn i menigheten – de som i stedet burde representere en ny, trygg og kjærlig familie for henne.
En kvinne som har blitt seksuelt misbrukt, må ofte holde det for seg selv i kristne sammenhenger, fordi temaet er skambelagt. Dersom det oppdages at hun er ‘uren’, vil det i mange tilfeller ødelegge hennes muligheter for å gifte seg. Det samme gjelder kvinner som greier å rømme eller slippes fri fra fangenskap, der de har blitt holdt som sexslaver. Vi har i flere tilfeller sett at de utstøtes fra familien og menigheten.
Når vi ser dette skje gjentatte ganger, avdekkes et mønster for hvordan forfølgelsen påvirker kvinner. Dette er i mange tilfeller en bevisst strategi fra forfølgeren, for å ramme menigheten. Når kvinner angripes på denne måten, angripes en vital del av menigheten. Dette har store konsekvenser for kirkens framtid. Kvinner som skulle vært ektefeller og mødre, blir ‘amputert’.
Latifa ble gjenforent med familien sin og giftet seg med en kristen mann. Men forfølgelsen fortsatte. De fikk dødstrusler fra lokalsamfunnet og ektemannen ble banket opp. Hver gang han fikk en jobb, presset forfølgerne arbeidsgiveren til å gi ham sparken.
I motsetning til kvinner, som i større grad lider i det skjulte, står menn ofte overfor mer synlige former for forfølgelse. De er ofte forsørgere, fedre og ledere, noe forfølgerne utnytter. Kristne menn opplever i større grad å bli trakassert og diskriminert i forbindelse med arbeid, fysisk vold og angrep fra politi og myndigheter. Men sjelden seksuell vold.
Forfølgerne går i større grad etter det som kan skade en manns økonomi og status. De blir også oftere fengslet og drept.
Konsekvensene av at en mann blir angrepet økonomisk, kan være at han slutter å gå til kirken. Dersom han mister jobben, har han kanskje ikke lenger samme status som de andre. Han må kanskje flytte til et lite attraktivt nabolag, barna kan miste muligheten til å gå på skole, han mister bilen og det blir vanskelig å komme seg rundt. Et annet aspekt er at dette kan bringe skam over både ham og familien. Det kan føre til at de holder seg borte fra fellesskapet. Noen menn må også reise langt bort for å skaffe seg arbeid. De er borte fra familien sin i lange perioder.
Samtidig som forfølgelse av kvinner og menn kommer til uttrykk på forskjellige måter, er hensikten til forfølgerne å ødelegge de kristne samfunnene. Noen ganger lykkes de i å skape store ødeleggelser og dype sår, andre ganger blir de kristne fordrevet.
Kristne kvinner i land med forfølgelse av trosminoriteter, opplever press på alle livsområder. Noen steder er presset ekstra vanskelig å bære; der kirken forventer at en skal ‘takle alt’ og være tilsynelatende ‘vellykket’.
Åpne Dører arbeider for å utruste mennesker og menigheter i den forfulgte kirke til å stå fast, rotfestet i Guds ord – ved Hans urokkelige nåde og kjærlighet. Uten Guds nåde, kan ingen stå.
Vi gir verktøy som gjør det mulig å forstå presset og forfølgelsen forfulgte kristne står overfor. Vi er tett på dem, og fortsetter å bruke lærdommen som forskningen bak kjønnsbasert forfølgelse har gitt, til å utvikle etablerte prosjekter og programmer.
Det er vesentlig at pastorer og kristne ledere i samfunn med sterk kultur av skam/ære forstår viktigheten av å ha holdninger basert på Guds ord, og ikke på kulturen rundt. De trenger å få innsikt i hvordan traumer påvirker, og verktøy til å gi traumebehandling.
Latifa ber om forbønn: «Familien min og jeg trenger åndelig støtte. Kan du være med å be om at vi og vårt nabolag skal få kjenne Guds fred? Og at min mann må få en jobb? Vissheten om at kristne i andre deler av verden ber for oss, styrker oss.»